€ 149,-Dagrijverlichting extra: Double Headlights
* 100 meter verder kijken!
De voordelen van Xenon en LED verlichting op de bestaande lampen, zonder de nadelen!*
Bespaart lampen en energie!*
*Dimlicht regelen om nog beter te zien!
* Dagrijverlichting voor iedereen!
1. Geen schakelaars of lampen vervangen
Naast uw standaardverlichting (via uw bestaande schakelaar) krijgt u met deze module extra verlichtingsmogelijkheden. Zo valt overdag uw remlicht veel beter op, als u de lichtschakelaar naar stand ‘nul’ schakelt. U verlengt de levensduur van de lampjes en u vermindert het energieverbruik. ‘s-Avonds zal het gebruik van vol dimlicht u hinderen bij het kijken in de verte. Bij hogere snelheden wilt u namelijk verder weg kijken dan het dimlicht reikt. Het voeren van vol dimlicht is dan ook alleen handig als er weinig omgevingslicht is en u tegelijkertijd slechts zachtjes rijdt. Bij het wegrijden kijkt u ‘niet ver’ voor u uit, daarbij kan vol dimlicht nuttig zijn. Gaat u echter sneller rijden dan circa 40 km/uur, schakelt u dan naar stand 1 (stadslicht). U hoeft voor toepassing van deze module geen lampen te vervangen.
2. Gedimd grootlicht als dag-rijverlichting en onderdeel dimlicht
De koplamp(en) branden met deze module overdag en 's avonds met gedimd grootlicht (Uit onderzoek: dimmen tot 25% is ideaal). Als bestuurder kunt U zo niet alleen verder zien, maar vooral ook nog meer in de verte onderscheiden. Bijkomend voordeel is dat U tevens veel beter wordt gezien. Gewoon dimlicht creëert voor uw tegenligger namelijk een hinderlijke, grote en ‘vage’ vlek. Die vlek verbergt voor die tegenligger vaak ‘wat erachter zit’. Daardoor zijn voor de tegenligger uw afstand en snelheid niet goed in te schatten. (Denk maar aan het kijken naar een felle lamp: u neemt veel minder waar). U ziet dus beter, verder en U wordt ook zelf beter gezien.
3. Calamiteiten, service en file patroon
Met dit patroon kunt u met uw koplampen continue een signaal geven. Bijvoorbeeld bij de begeleiding van evenementen of voor servicedoeleinden. Ook als u onverhoopt aan de ‘verkeerde’ kant van de weg op een gevaarlijke plaats moet stilstaan, is dit patroon erg opvallend. Het draagt bij aan uw veiligheid. Dit patroon is ook ideaal voor gebruik in de file.
4. Opvallen om een botsing te voorkomen aan de voorzijde
Veel ongelukken vinden aan de voorzijde plaats. Met dit patroon kunt u de koplampen even zacht laten flashen. Dit bijvoorbeeld bij het remmen, want u remt als er iets dreigt mis te gaan. De duur van het flashen kunt u naar behoefte instellen, of zelfs uitschakelen.
5. Lichtbundel regelen
Als u met een beetje grootlicht rijdt, verlicht u het gebied waar u kijkt: in de verte. Als u het licht dichtbij (dimlicht) dimt, stellen uw ogen zich gevoeliger in. Hierdoor ziet u nog beter in de verte, ruim voorbij het dimlicht. Wilt u een beetje meer licht dichtbij, dan verhoogt u de sterkte van het dimlicht. Dit doet u door een seintje (korte tik) met het grootlicht.
6. Zachter seinen
Seinen met grootlicht werkt verblindend: de ander krijgt méér licht te verwerken. Dat werkt verblindend. Met Double Headlights seint u als het ware “omgekeerd”. De lampen gaan niet feller branden, maar snel uit en weer (gedimd) aan. Dit is zéér opvallend en niet hinderlijk voor de andere weggebruikers!
7. Hoffelijkheidsignaal, ideaal bij inhalen
U kunt ook een hoffelijkheidssignaal geven, door twee seintjes (korte tikjes) met het grootlicht. De module zal automatisch enkele seconden zachter seinen. U geeft hiermee aan, dat u voorrang verleent aan andere weggebruikers. Bijvoorbeeld aan de voetganger die over wil steken. Ook bij het inhalen is dit zeer nuttig. Uw koplampen geven ‘zelfstandig’ een omgekeerd seinsignaal, terwijl u het stuur stevig in handen houdt.
Van de bovenstaande mogelijkheden zijn 1 t/m 4 voor alle koplamp modules hetzelfde.
- Module met één uitgang, om tot 25% te dimmen (speciaal voor het grootlicht, grootlicht kan nog steeds vol worden aangezet). Stuurt maximaal twee grootlicht lampen aan (110 Watt). (Nb ook heel mooi op de mistlampen of andere lampen)
- Eén uitgang regelbaar, 0 30 50 75 100% voor 2 dimlichtlampen maximaal (110 Watt).
- Deze module kan automatisch even zachter seinen
- Deze module heeft een calamiteiten- en service patroon
- Met deze module kunt u eventueel Opvallen als u niet gezien wordt.
- U kunt voor de avondstand een aantal variabelen afzonderlijk instellen. Dit betreft de startwaarde voor het dimlicht (optimaal verlichten), de duur van het opvallen bij remmen (avonds uit laten c.q. op nul) en de duur van het automatisch seinen.
- Avondstand met 4 pulsjes op seinknop
- Gechikt voor 12 Volt gelijkstroom
Extra voordelen (1 t/m 12 gelden voor alle koplamp modules)
- Kleinere en zachtere lichtvlekken van de koplampen zorgen ervoor dat tegenliggers de contouren van uw motor en auto beter kunnen onderscheiden. In de praktijk blijkt door te felle verlichting een auto soms ineens toch een bus te zijn, of een motorrijder blijkt een auto met slechts één koplamp te zijn. Tijdige herkenning van contouren maakt veel duidelijk en leidt tot betere beslissingen.
- In plaats van grote lichtvlek(ken) ziet men nu de auto of de motorrijder zelf! Dat beeld wordt (veel) minder snel over het hoofd gezien dan alleen één of twee lichtvlekken, lichtvlekken die soms wegvallen tegen de achtergrond.
- Tegenliggers kunnen uw zijkant beter onderscheiden, waardoor zij bij het passeren niet meer als het ware een ‘zwart gat' inrijden. 'Op de gok passeren’ behoort hiermee tot het verleden!
- Alle lampen gaan veel langer mee: de koplampen branden slechts gedimd.
- Door een veel efficiënter gebruik van het verlichtingsysteem bespaart u op uw brandstofverbruik circa 1 % (bij een motor met 1 koplamp) en circa 2 % bij het gebruik van dubbel dimlicht (auto's en sommige motoren).
- Overdag kunt u het achterlicht (en dashboardverlichting) uitgeschakeld laten. Hierdoor valt het remlicht (van uit naar vol aan) véél beter op.
- Onder mistige omstandigheden heeft u geen last meer van een "witte muur" van weerkaatsend licht. Met uitsluitend gedimd grootlicht ziet u veel meer.
- Het rijden in het donker wordt (ook voor uw ogen) aanzienlijk minder vermoeiend.
- Fietsers worden in het verkeer soms overstraald door de dimlichten van de voertuigen die achter hen rijden. Hierdoor verdwijnen zij gevaarlijk ‘uit beeld’. Dit wordt nu voorkomen.
- Uw licht wordt automatisch aan- en uitgeschakeld, ook als uw lichtschakelaar ‘uit’ staat. U kunt (overdag) dus niet vergeten het licht aan of uit te zetten. Alleen in het donker moet u er zelf op letten. Maar dan valt de verlichting genoeg op om het uitschakelen niet te vergeten.
- Het licht van uw koplamp(en) wordt door medeweggebruikers van dichtbij als prettiger en minder hinderlijk ervaren. De lamp geeft namelijk veel minder licht af. Van veraf wordt het licht dan juist opvallender, omdat het meer op de ogen gericht is zonder hinderlijk te zijn. Denk maar aan een klein zaklampje dat van veraf in uw ogen schijnt. Dit is niet hinderlijk, maar wel zeer opvallend.
- Als u geen voorrang gaat geven kan uw tegenligger dat zien, doordat dat u niet remt
- Bij seinen en/of bij remmen gaan uw koplampen juist UIT. Hierdoor wordt u als het ware in het spotlight geplaatst. U valt extra op en u blijft juist niet achter het licht verborgen.
Voor een DEMO van het hoffelijkheidssignaal en inhaalsignaal op een motor (voor uw auto is dit dus dubbel) klik hier.
Op de hiernavolgende link ziet u een demonstratie van het opvallen bij remmen op de koplapen van een auto. Daarvoor klikt u hier en kijkt u naar een koplamp terwijl u in het nieuwe scherm klikt op "Extra opvallen bij remmen".