Uit onderzoek blijkt dat objecten met 2 vlekken als ogen door primitieve delen van de hersenen buitengewoon goed waargenomen worden. Na miljoenen jaren evolutie leidt een dergelijk beeld (een roofdier dat op ons loert) tot een zeer snelle en gedwongen aandachtsverplaatsing naar het desbetreffende voorwerp. We richten de fovea (het centrum van ons gezichtsveld) automatisch op het voorwerp. Anders gezegd, onze hersenen zoeken onbewust naar beelden met twee vlekken als ogen. Als we iets dergelijks waarnemen richten wij automatisch onze aandacht hierop. Eigenlijk heel logisch want als onze voorouders niet zo goed “getriggerd” waren op het waarnemen van roofdieren die op hen loerden, dan waren ze ten prooi gevallen en waren wij er nu niet geweest!
Uit onderzoek blijkt ook dat de motorrijder makkelijk over het hoofd wordt gezien, hij wordt vaak uitgefilterd door het zogenaamde aandachtsfilter. De motorrijder is smal en heeft maar één lichtvlek die niet scherp omrand is. De lichtvlek is bovendien wit hetgeen ook niet erg opvallend is, zeker niet overdag.
Ook knipperen blijkt extra de aandacht te trekken, vooral in de periferie (ooghoeken). Politie, brandweer, wegafzettingen en dergelijke hebben niet voor niets zwaailichten.
Als we onze richtingaanwijzers op circa halve sterkte laten branden voldoen wij aan de “twee ogen reflex”. We zullen dan automatisch veel eerder waargenomen worden. Bovendien maakt dit ons visueel breder en kan onze afstand en snelheid veel beter ingeschat worden vanwege die twee afzonderlijke lichtvlekken. Tevens contrasteert de kleur oranje meer hetgeen het waarnemen ook ten goede komt. Dit zijn overigens onderzochte en bewezen feiten. Ook zijn wij er stellig van overtuigd dat met brandende richtingaanwijzers de motor en berijder eerder als dusdanig herkend worden. Zonder deze opvallend brandende richtingaanwijzers ziet men vaak alleen één witte vlek die vooral voor niet motorrijders weinig of geen betekenis heeft. We zijn eenvoudig meer getraind in het beeld van de auto dan van de motorfiets.
Mochten we desondanks over het hoofd gezien worden of twijfelen dan zullen we gaan remmen of tenminste de rem aanraken. Als we de richtingaanwijzers bij het remmen enige seconden snel laten knipperen worden we alsnog gezien, en is meestal een ongeluk nog te voorkomen.
Wilt u een testje doen om zelf te ervaren hoe Safety Lights gebruik maakt van onze natuurlijke instincten lees dan hier.
[Mocht uw beveiliging actieve inhoud van onze website blokkeren, klik dan op de waarschuwing
en sta de geblokkeerde inhoud toe om de knop "Vorige" te laten werken.]
© Safety Lights. Opvallend veilig!