€ 99,95Running- & Alarmlights RA

* Richting gaat automatisch uit!

* Gezien worden!

* Opvallen bij remmen!

Speciaal patroon voor file!*

U heeft met onze producten extra mogelijkheden, naast uw standaard mogelijkheden. De standaard mogelijkheden wijzigen niet. Als u richting aangeeft krijgt dat voorrang en schakelt de module zichzelf automatisch uit. U hoeft geen extra schakelaars te monteren en ook geen lampen te vervangen. Het bedienen via de rem is vanwege veiligheidsoverwegingen gedaan. Op de motor hoeft u dan namelijk het stuur niet los te laten. Bovendien heeft u, als motorrijder, op deze manier altijd uw hand dicht bij of zelfs al op de rem! En als automobilist heeft u uw voet meer georienteerd op de rem. Indien de situaite hierom vraagt kunt u hierdoor eerder remmen.

1. Opvallen bij remmen en als u een file nadert

De richtingaanwijzers staan default ingeschakeld en branden permanent, zodat u ook aan de zijkant altijd goed zichtbaar bent. Bovendien valt oranje veel beter op dan wit, het is namelijk de kleur van vuur. De lichtsterkte is echter gedimd. U kunt dit licht ook uitzetten als u dat prefereert. Voor uw veiligheid zijn deze twee lichten echter zéér belangrijk, omdat dit uw motor 2 ‘oogjes’ geeft! Vanuit ons overlevingsinstinct ziet een mens (zelfs kinderen) deze ogen razend snel. De mens heeft er van nature "aandacht voor. Het zouden namelijk ogen van een roofdier of vijand kunnen zijn. Zo wordt een auto wel snel opgemerkt: hij heeft 2 ‘ogen’ in de vorm van zijn 2 koplampen! Bij remmen of bij een noodstop zullen volgens een uitgekiend patroon de richtingaanwijzers even (tijdsduur is instelbaar maar ook uitschakelbaar) UIT-flitsen. Achterop rijden bij files vindt hiermee veel minder snel plaats. Bij remmen wordt er achter u in ieder geval veel sneller gereageerd.

Er is ook een unieke vorm van tweede veiligheid c.q. redundantie aan de voorkant. Motorrijders worden meestal aan de voorkant aangereden. Auto's voornamelijk aan de achterzijde, echter ook hier geldt dit voordeel maar dan in mindere mate. Als er ooit een botsing dreigt aan de voorzijde, dan zult u als oplettende verkeersdeelnemer gaan remmen. Als op dat moment uw richtingaanwijzers en of koplampen even UIT-flashen, zal de ander onmiddelijk reageren en wegsturen en/of remmen! Een botsing kan zo vaak geheel voorkomen worden, maar in ieder geval wordt de klap altijd verminderd. U moet bedenken, dat u zelf de gehele klap moet opvangen. want U heeft geen kreukelzones! Als elke fractie van een seconde telt, kan dit uw redding zijn.

2. Speciaal patroon voor in de file of bij activiteiten

In de file werkt voor de motorrijder het continue branden uitstekend. Als er echter een felle zon staat, is een speciale knipper noodzakelijk: het file-patroon. Het permanent branden valt dan namelijk niet genoeg op. Een automobilist werpt over het algemeen maar een korte blik in de spiegel, daarom werken gewone alarmlichten vaak niet. De politie is tegen het gebruik van alarmlichten in de file, omdat dit met het aangeven van richting verward kan worden. Vooral als er door omstandigheden maar één knipperlicht te zien is. Er zijn dan ook gedragsregels opgesteld voor filerijden. Hierin is aangegeven, dat het gebruik van alarmlichten en ‘richting’-knipperen afgeraden wordt. Verder is bij mist het file-patroon ook erg goed te gebruiken maar ook bij begeleiding van activiteiten e.d.

3. Veel beter opvallende lichtpatronen.

  1. Zijn er calamiteiten, dan beschikt u over véél opvallender lichtpatronen.
  2. Staat u onverhoopt ongewenst stil, dan beschikt u over zeer energiezuinige schakelingen, zodat uw accu het veel langer volhoudt.
  3. In noodgevallen kunt u een SOS-signaal tonen, waardoor de hulpdiensten uw voertuig veel sneller kunnen onderscheiden: de variatie in het patroon van langzaam en snel knipperen maakt tevens dat u veel beter opvalt tussen de andere verkeersdeelnemers.
  4. Parkeerlicht en SOS kunnen ook op slechts één zijde aangezet worden, zodat de verlichting twee maal zo lang kan branden.

4. Richting automatisch uitgaan.

Als u de handeling bij het aangeven van richting een klein beetje uitbreidt, neemt de module het gedurende een instelbare tijd van u over. U moet dan direct uitschakelen na het aangeven van de richting. U kunt dan niet meer vergeten de richtingaanwijzer uit te zetten, want dat gaat nu volautomatisch. Als u voorgesorteerd staat moet u de rem vasthouden zodat de module ‘weet’ dat u stilstaat. Zo blijft de richtingaanwijzer ingeschakeld, ongeacht hoe lang u stilstaat.

Niet meer uit hoeven zetten: U kunt ook het uitzetten volautomatisch laten verlopen. Voor BMW motoren ontwikkelden we een schakeling met een relais en 2 diodes, kosten zijn verwaarloosbaar. Hiermee behoort uitschakelen tot het verleden. Een kort pulsje op links of rechts volstaat om onze module tijdelijk richting te laten geven. Voor details: klik tip 58. Voor motoren met alleen een schakelaar links, kunt u een schakelaar monteren die niet mechanisch blijft hangen: u hoeft dan nooit meer uit te schakelen. Met het boren van een gaatje en wat solderen bent u klaar. Nb de oude schakelaar hoeft niet gesloopt te worden maar kan verwijderd en teruggeplaatst worden. Voorbeeld voor Honda: klik tip 52. Voorbeeld Suzuki klik tip 51. Voor de overige merken kunt u bij een van bovenstaande voorbeelden zien hoe te handelen. De laatst genoemde schakeling hebben we ontwikkeld voor motoren met één richtingschakelaar voor links en rechts (links gemonteerd). BMW heeft links een schakelaar voor links en rechts een schakelaar voor rechts. U zou de knop voor claxon kunnen gebruiken om links richting aan te geven (claxonneren 0,5 sec uitstellen) en de startknop om rechts richting aan te geven. U hoeft dan ook nooit meer richting uit te schakelen. Voor details: Voor details klik tip 44.

5. Opvallen als u voorgesorteerd staat.

Bij voorgesorteerd staan worden motorrijders soms van achteren aangereden. Daarom is dit een potentieel gevaarlijke situatie. Deze module heeft daar een fraaie oplossing voor. Als u voorgesorteerd staat, houdt u de rem vast. De module onderbreekt (vrijwel onmerkbaar voor u) elke paar seconden heel even het richtingsignaal. Gedurende ongeveer een halve seconde laat het zowel links als rechts het ‘remflashen’ zien. Het overige verkeer, met name het achteropkomende verkeer maar ook het tegemoetkomende verkeer wordt zo op uw aanwezigheid attent gemaakt: ‘er beweegt iets’, terwijl u stilstaat. Daarna gaat de module weer verder met het richting aangeven, net zolang totdat u de rem loslaat (bij het wegrijden). Kort hierna stopt hij met richting aangeven.

Inschakelen van de lichtpatronen:

De verbeterde lichtpatronen worden door middel van een aantal pulsjes met uw rem ingeschakeld. Bij ‘gevoelig’ afgestelde schakelaars werkt dit perfect. U mag daarna met een gerust hart de lichtpatronen vergeten uit te schakelen: als u richting aangeeft gaan deze alarmlichten namelijk volautomatisch uit.

Extra voordelen (gelden voor alle Running- & Alarmlights modules)
  1. De gebruikte lampen gaan veel langer mee. De lampen worden namelijk alleen maar gedimd gebruikt.
  2. De dashboardverlichting en de gehele verlichting aan de achterkant kan uitgeschakeld blijven (of eenvoudig schakelbaar gemaakt worden als dit niet uit kan). Hierdoor valt het remmen véél beter op, vergelijk deze verbetering met die van het bijplaatsen van een derde remlicht!
  3. Tegenliggers kunnen uw zijkant veel beter zien waardoor zij bij het passeren niet meer een "zwart gat" inrijden.
  4. U hoeft geen extra schakelaars te monteren en geen lampen te vervangen hetgeen de installatie eenvoudig maakt.
.
Tips (4 stuks) gelden voor alle modules:
  1. Auto en Motor: laat uw remschakelaars al na enkele millimeters contact maken. Met name de handrem, u kunt hiervoor het beste de aanslag aanpassen. Zo kunt u de module bedienen ruim voordat u feitelijk remt. Als u moet remmen, valt u veel eerder op. Dat kan vele meters schelen, omdat anderen eerder gaan remmen!
  2. Auto en Motor: Plaats in de voorste richtingaanwijzers een iets zwaardere lamp. Zowel de running-lights als het richting aangeven worden daardoor iets feller, hetgeen door de felheid van de koplamp niet overbodig is.
  3. Auto: U kunt u overdag het achterlicht uit laten. Hierdoor valt het remmen veel beter op omdat het verschil tussen ‘van niet naar vol’ branden veel groter is, dan van ‘gedimd naar vol’ branden.
  4. Motor: Als u running-lights aan heeft staan, kunt u het achterlicht uit laten (zeker overdag). Hierdoor valt het remmen veel beter op, het gaat immers van uit naar aan, in plaats van gedimd naar aan. Door de horizontale spreiding van beide knipperlichten oogt uw motor van de achterzijde aanmerkelijk breder. Als u een Headlights-schakeling gebruikt, geldt dit voordeel aan de voorzijde ook: de motor lijkt breder. Men zal daarom meer afstand houden.

De verschillen met de Running & AlarmLights zijn:

  1. De niet RA heeft 4 lichtpatronen en parkeerlicht meer dan de RA versie.
  2. De RA heeft de mogelijkheid om de richting automatisch uit te laten gaan.
  3. De RA versie heeft de mogelijkheid om als u voorgesorteerd staat (potentieel gevaarlijke situatie), elke paar seconden heel even de richting te onderbreken en te zorgen dat u opvalt.

Voor een DEMO van de patronen op de richtingaanwijzers van een motorfiets klik hier.