File, ervaringen, ontdekkingen en advies

Naderen van een file:

De meeste weggebruikers zetten dan hun alarmlichten aan om achteropkomend verkeer te waarschuwen. Ook wordt er wel een paar keer op de rem getrapt om achteropkomend verkeer te waarschuwen. Als dit nu echt nodig is en u moet hard remmen dan kunt u dit niet doen! Daarom doen de Running & Alarmlight modules dit automatisch.

Gezien worden in de file:

De eerste gebruikers melden ons al snel dat het gedimd branden op zo'n 7 a 8 Watt beter werkt in de file dan de alarmlichten die aan en uit gaan. We hebben daarover nagedacht en als je bedenkt dat een blik in de spiegel maar zéér kort is dan kan die blik op een moment geworpen worden als de lampen uit of nagenoeg uit zijn. Is het niet al te zonnig dan is het continue branden dus voldoende.

Bij zonneschijn zie je de lampjes echter niet branden dan moeten ze dus flashen maar mogen nooit uit zijn! Wij hebben daarop het filepatroon ontwikkeld, dit zijn 3 korte flashes gevolgd door 1 lange, gebaseerd op de 5e symphony van Bach.

Koplampen:

Wil je ook je koplampen laten flashen, doe dit dan nooit met grootlicht bovenop je dimlicht want je verblindt de automobilist via zijn buitenspiegel. Je kunt dan bij onze koplamp modules de zacht brandende lampen naar UIT laten knipperen, hetgeen zeer opvallend is maar absoluut niet hinderlijk! Wij noemen dit negatief seinen omdat het opvalt door het uitgaan. Dit is feitelijk het hoffelijkheids-signaal of inhaal-signaal, maar dan continue aangezet. Nb op het moment de koplampen uit of zachter gaan wordt wat er zich achter het licht bevindt feitelijk voor de schijnwerpers geplaatst. Wat erachter zit wordt nu extra zichtbaar, en wordt dus gezien!

Omdat de buiten spiegel van een auto lager zit dan de koplamp van een motor kijkt de automobilist zeer ongunstig in jouw koplamp waardoor, ook bij dimlicht, hij vaak alleen maar een lichtvlek kan waarnemen en jou dus niet kan zien.

    Ons advies:

  • Bij weinig zon een hoge stand van de running-lights
  • Bij zon het file-patroon
  • Zie je een stuk vooruit dat er geen plaats is voor de motor, gebruik dan even het inhaal- annex hoffelijkheids signaal