Aansluittips voor op de
motor. Nb nooit met scotchblocks knijpertjes maar solderen!
Modules
voor op de richtingaanwijzers:
Deze plaatst u in het beste onder het zadel. Daar zit meestal de
accu, daar vindt u de kabelboom die naar achter gaat met links en rechts.
Links en rechts is vaak ook te vinden bij een stekker die zich ook daar
bevindt. De bruine voor de geschakelde+ kunt u bij de voeding van de
voetremschakelaar solderen. De blauwe kunt u bij de andere draad aan de
voetremschakelaar solderen, aan de draad die naar de remlamp gaat. Nb
soldeer niet aan de draad van de schakelaar maar aan de andere kant van de
stekker waarmee de schakelaar aan de kabelboom zit. Dit geldt voor alle
aansluitingen, dan hoef je bij vervanging of demontage van onderdelen de
verbindingen nooit meer los te maken. Modules
voor op de koplampen:
Deze plaatst u in het beste voor bij de lampen. Groot- en dimlicht.
De bruine voor de geschakelde+ kunt u bij de voeding van de
handremschakelaar solderen. De blauwe kunt u bij de andere draad aan de
handremschakelaar solderen, aan de draad die naar de remlamp gaat. Nb
soldeer niet aan de draad van de schakelaar maar aan de andere kant van de
stekker waarmee de schakelaar aan de kabelboom zit. Dit geldt voor alle
aansluitingen, dan hoef je bij vervanging of demontage van onderdelen de
verbindingen nooit meer los te maken. Zwart sluit u aan bij één van de
massa draden van de koplampen. Het aansluiten van de rode voeding is
afhankelijk of uw het licht uit kunt schakelen of niet. Kunt u het licht
uitschakelen dan moet u de rode draad met bijgeleverde zekeringhouder
rechtstreeks op de accupool aansluiten. U rijdt dan met lichtknop uit (als u
runninglights heeft) of op stadslichtstand. Kunt u het licht niet
uitschakelen dan knipt u de voeding aan de dimlicht door en plaatst de
module hiertussen doordat u de bruine en rode draad aan deze voeding
soldeerd, de uitgang geel gaat op de dimlichtlamp en de uitgang wit gaat bij
het grootlicht. Uitzondering
op aansluiten bij de remschakelaars zijn b.v. BMW met brake
assist. Hier staat slechts 5V op de schakelaar en is de schakelaar negatief
geschakeld. De computer bedient hier het remmen na contact via die
schakelaars. Hier moet u de blauwe draad bij de remlamp aansluiten en de
bruine via een andere draad die pas spanning krijgt als het contact aan
staat. Afstellen
van de handremschakelaar:
Deze werkt vaak pas net voordat u daadwerkelijk remt. Zorg dat de
schakelaar al bedient wordt (klikt) als u slecht 5 mm (net aanraken) met de
hendel beweegt. De remlamp brandt dan ruim voordat u remt. Hoe eerder u
opvalt hoe beter en hoe veiliger. Fracties van seconden kunnen veel verschil
uitmaken. Tevens bedient u zo de module op de richtingaanwijzers veel
gemakkelijker en is er veel minder kans dat u per ongeluk een patroon
inschakelt.
Bij de auto
kunt u deze met moertjes afstellen.
Bij de motor
moet u de handremhendel eraf halen (1 boutje met borgmoer aan onderzijde) en
het contactvlakje met de schakelaar even afschuren, slechts fractie van een
millimeter. Pas op dat u niet teveel schuurt, doe het beetje bij
beetje.
Inbouwvoorbeelden:
PAN European. (Nb
nieuw venster, sluiten met Alt F4).
KAWA
ZX..R. (Nb
nieuw venster, sluiten met Alt F4).
Afstellen cq aansluiten Headlights module
afhankelijk van de aanwezige lampen:
tip99.htm
(Nb
nieuw venster, sluiten met Alt F4).
|