De meeste ongelukken met motorrijders gebeuren aan de voorzijde, ca 80%. Bijna altijd is de reden dat de motorrijder over het hoofd werd gezien, of dat de snelheid verkeerd werd ingeschat.
In het westen van ons land gebeuren relatief veel ongelukken in de file, terwijl een automobilist van rijbaan wisselt. De snelheid van de motorrijder is in de meeste gevallen niet te hoog en geen oorzaak.
Onderstaande waarden kunnen slechts in onderling verband (binnen eenzelfde kader) vergeleken worden. Het betreft een onderlinge verdeling ten opzichte van elkaar, gelet op het betreffende onderwerp.
Running & Alarmlights Running Lights (vanwege 2 ogen) Opvallen bij remmen (op RA of koplamp) Zwaarder RA lampje Headlight, 25% grootlicht i.p.v. dimlicht |
Samen ca 30% 35% 5% 30% |
65%
(voor)
|
Running & Alarmlights Running Lights (vanwege 2 ogen) Opvallen bij remmen (op Richting Aanwijzers) Zwaarder RA lampje Headlight, 25% grootlicht i.p.v. dimlicht |
Samen 60% 40% 0% 0% |
100%
(voor)
|
Running & Alarmlights Running Lights (vanwege 2 ogen) Opvallen bij remmen (op RA) Zwaarder RA lampje Headlight, 25% grootlicht i.p.v. dimlicht Achterlicht uitlaten (overdag) |
Totaal 85% nvt nvt nvt 15% |
85%
(voor)
|
Running & Alarmlights Running Lights (vanwege 2 ogen) Opvallen bij remmen (op RA) Zwaarder RA lampje Headlight, 25% grootlicht i.p.v. dimlicht Achterlicht uitlaten (overdag) |
Samen ca nvt 85% nvt nvt 15% |
85%
(voor)
|
Running & (Alarmlights) opvallen bij remmen Running Lights (vanwege 2 ogen) Opvallen bij remmen (op RA of koplamp) Zwaarder RA lampje Headlight, 25% grootlicht i.p.v. dimlicht File patroon op de richtingaanwijzers (Inhaal) patroon op de koplamp |
Samen ca 14% 17% 2% 15% 25% 27% |
31%
(voor)
|
Wij zijn gewend om bij het inhalen richting aan te geven. We wisselen immers van rijbaan. Hier is niets mis mee, maar als een andere verkeersdeelnemer u niet ziet, zal hij u door richting aan te geven nog steeds niet zien! Daarom is het goed voor of tijdens het inhalen kort te seinen. Nog beter is het om het licht enkele keren heel kort uit te schakelen en meteen weer aan te zetten. Verblindend 'sein'-licht bezorgt de ander namelijk vlekken voor de ogen, waardoor de ander nog minder ziet. Het ‘zachter flitsen’ wordt door onze Double Headlights volautomatisch verzorgd. Geen verblinding, volop aandacht. N.b. Vergeet niet om oogcontact te zoeken.
Running & Alarmlights, opvallen bij remmen Running Lights (vanwege 2 ogen) Opvallen bij remmen (op RA of koplamp) even rem aanraken Zwaarder RA lampje Headlight, 25% grootlicht i.p.v. dimlicht (Inhaal) patroon op de koplamp |
Samen ca 13% 25% 2% 16% 44% |
38%
(voor)
|
Als u voorgesorteerd staat helpen de Running & Alarmlights met RA (richting automatisch uitgaan) u om op te vallen. Deze module laat om de paar seconden even de remflash zien op beide richtinglampjes en brengt u zo nadrukkelijk in beeld. Dit maakt alle verschil van de wereld..
Als u seint krijgt de ander vlekken voor de ogen, uw grootlicht verblindt de ander namelijk. Automatisch seinen via het inhaalsignaal van de Double Headlights heft dit probleem op. U seint hiermee door het gedimde dimlicht uit te laten knipperen, in plaats van het gebruik van feller licht.
U zult dit herkennen als u een voertuig met Xenonverlichting tegenkomt. Vooral als u laag (in een auto) zit. (op de motor is het al een stuk minder verblindend). Xenonverlichting wordt door heel veel mensen ervaren als hinderlijk, of zelfs verblindend. Voert jouw voertuig fel licht, dan krijgt de tegenligger op zijn netvlies vlekken voor de ogen, en juist op de plaats waar hij jou zou moeten waarnemen! Daarom is het sterk af te raden: het werkt tegen je! Nb.: bij het S.W.O.V. vindt u hierover de droevige waarheid.
Van de voorzijde geldt dat u een lichtvlek voor uw voertuig heeft als u met dimlicht rijdt. Hierdoor kan uw tegenligger uw reflecterende kleding (en ook uzelf en uw motor) niet of nauwelijks zien.
Van de zijkant werkt reflecterende kleding overdag goed, maar ‘s-avonds weer niet, omdat er voor de reflectiewerking wel eerst licht op moet vallen.
Van de achterzijde werkt deze kleding overdag goed. Maar uit de statistiek blijkt dat er overdag nauwelijks aanrijdingen aan de achterzijde van de motor plaatsvinden.
Daarom kunt u ervan uitgaan, dat al deze opties voor wat betreft de werking ver achterblijven (of zelfs in het niet vallen) in vergelijking met onze slimme verlichtingsschakelingen.
Een patroon zoals dat van de Running & Alarmlights dat twee ogen imiteert, en beweging creëren als u remt of seint met de Running & Alarmlights en/of de Double Headlights module, wordt zelfs vanuit de ooghoeken door de ander waargenomen.
Daarom: Als u goed wilt zien en goed gezien wilt worden (en welke verstandige verkeersdeelnemer wil dat nu niet?) gebruikt u onze producten!
[De motorrijder wordt wat zien en gezien worden steeds verstandiger. Reed voorheen bijna iedereen in gedekte kleuren, inmiddels is het fluorescerende hesje of pak niet meer weg te denken.
Bedenkt u daarbij, dat de werking van onze slimme schakelingen een nóg groter effect heeft op zien en gezien worden!
Steeds meer motorrijders schakelen daarom letterlijk onze producten in. Ze gaan in plaats van enkele koplampen nu dubbele koplampen voeren of zetten de knipperlichten in als running lights, voor een duidelijk herkenbaar ‘ogen’-effect. Nu heerlijk motorrijden, maar straks graag ook nog. Veiligheid voorop dus... ]
© Safety Lights